Echte groei vraagt om durfkapitaal

5866564

Als je gelooft dat er groei zit in je onderneming, dan is het wellicht tijd om groeikapitaal aan te trekken. Maar voor je die stap zet, komen er een paar vragen op je pad. De allerbelangrijkste: onderneem je om te groeien, of om meer winst te maken? En welke financiering past het beste bij de onderneming?

Een middelgrote, groeiende onderneming krijgt vroeg of laat te maken met de financiering van die groei. Immers, het oud-Hollandse gezegde dat kosten voor de baat uitgaan, is nog altijd geldig. Uitbreiding betekent meer regels en wetgeving, zeker als je naar het buitenland wilt. In de ICT en detacherings- en personeelsdiensten, de markten waarin wij opereren, kost groei geld: Het duurt maanden, soms jaren voordat nieuw aangenomen of ingehuurde mensen zichzelf terugverdienen. Ook het huren van extra bedrijfsruimte of het investeren in nieuwe systemen kost geld. Als je de rekensom kunt maken waarbij de investeringen op termijn daadwerkelijk meer gaan opleveren, dan is het tijd om met investeerders te gaan praten.

Maar dan volgt de vraag; onderneem je om flink door te groeien, en winst te maken? In dat geval, waarbij je misschien al een exitstrategie voor ogen hebt, is het zinvol te gaan praten met investeerders. Zij kunnen je niet alleen helpen met de financiering, maar hebben wellicht ook ingangen in nieuwe markten, of beschikken over een netwerk waarbij je kunt aanhaken, zoals het Peak Value-netwerk. Bij ons staat dat netwerk centraal, het is de kurk waarop we drijven. Daar investeren we ook flink in, omdat we geloven dat een goed netwerk ondernemingen echt verder kunnen helpen.

Wil je liever de onderneming in dezelfde vorm voortzetten en een rustige groei nastreven, dan kan de instap van een durfinvesteerder een minder goed idee zijn. De geringere ambitie betekent immers dat je zelf waarschijnlijk wel in staat bent om de doelen te bereiken. Meerdere stemmen aan tafel, die een ander doel nastreven, kunnen dan de bedrijfsvoering in de weg gaan staan.

Kies je voor groei, dan zijn er een aantal redenen te bedenken om met een investeerder in zee te gaan. Bedrijfsfinanciering kan op vele manieren, maar ambitieuze ondernemers komen vaak bij groeikapitaal uit;

  • Crowdfunding kan een prima manier zijn om een bepaalde doelgroep aan je onderneming te binden. Maar reken er wel op dat je groeigeld komt van een grote groep financierders die je op de hoogte zult moeten houden van je vorderingen. Het netwerk van investeerders bestaat meestal niet uit de zakelijke mensen die je kunnen helpen bij de bedrijfsvoering. 
  • Een traditionele bankfinanciering pakt op het eerste gezicht wellicht goedkoper uit - je hoeft immers geen aandelen in te leveren - maar de betrokkenheid van banken is niet te vergelijken met durfinvesteerders die zelf ondernemen of hebben ondernomen. 
  • Denk van tevoren goed na over de vraag hoe groot de invloed van een investerende partij mag gaan. Een goede investeerder zorgt ervoor dat je de tent niet kwijtraakt; een belang zou in eerste instantie nooit boven de vijftig procent mogen uitkomen. Zo werken we bij Peak Value ook. De betrokkenheid is groot, de zeggenschap blijft bij de ondernemer.
  • Een goede investeerder staat niet naast of achter de onderneming, maar ook echt ín de onderneming. Hij of zij neemt kennis en een netwerk mee, en is net zo gemotiveerd als de ondernemer om de groeiplannen tot een succes te maken.

De band met je investeerder moet dus goed zijn. Zelf nemen we uitgebreid de tijd om een ondernemer én onderneming goed te leren kennen, zodat we zeker weten of iemand bij ons en onze werkwijze past. Want hoe gaaf een groeiende onderneming ook is, het pad ernaartoe kan ruw en ongeëffend zijn. 

Wil je je succes vergroten en stappen maken, dan dient een organisatie aangepast te worden. Misschien moeten er meer of andere mensen aan boord komen en moeten er digitale transities ingezet worden. Er ligt de onderneming een heel programma te wachten. Wat we willen brengen is een scherpere cultuur van groei, een andere mindset. Dat betekent niet alleen het zetten van de juiste stip op de horizon, maar ook de inzet van een soms meedogenloze militaire operatie. We creëren samen met de mensen in de onderneming de wil om te veranderen. 

De stap om met groeikapitaal in zee te gaan is een grote stap, die je niet lichtzinnig moet nemen. Neem zelf ook de tijd om je nieuwe partners te leren kennen en bedenk goed waar je wel en geen geld aan zou willen besteden. Samen maak je vervolgens plannen die de schaalbaarheid van de onderneming in de schijnwerpers zetten. Het mantra van Amerikaanse investeerders is niet voor niets: To get big fast, you need outside money.

Ben je benieuwd hoe jij tegen je groei aankijkt? Vul dan onze vragenlijst in, en krijg een helder inzicht in hoe je je weg naar groei kunt financieren.